Celem cyklu konferencji jest zastanowienie się nad szeroko pojętymi kontekstami sztuki, jej wielowymiarowością i wzajemnym przenikaniem się różnych dyscyplin. Próbując rozwinąć te zagadnienia chcielibyśmy, aby konferencja miała charakter interdyscyplinarny i stała się miejscem artystyczno-naukowego dialogu. Od najdawniejszych bowiem czasów sztuki artystyczne wzajemnie się przenikały, łączyły się z nauką, wpływały na życie codzienne, a codzienna rzeczywistość wywierała wpływ na kształty artystyczne. Przykłady interferencji sztuk odnajdujemy w starożytnych sztukach synkretycznych, barokowej operze, przesiąkniętej literaturą muzyce romantycznej, malarskim impresjonizmie czy sztukach wizualnych XX wieku.
Czym jest sztuka we współczesnym świecie? Czym była w procesie historycznym? Jakie zachodzą związki pomiędzy różnymi dziedzinami artystycznymi? Czym są dawne i współczesne konteksty sztuki? Jaki wpływ wywierają one na przekaz artystyczny? Czy możliwy jest wpływ sztuki na rzeczywistość? Relacje między rzeczywistością a artystyczną kreacją. Film, jako integralne dzieło sztuki? Jak zmienia się w procesie historycznym etos sztuki? Sztuka i filozofia. Psychologia w sztuce. Sztuka i nauki ścisłe. Interdyscyplinarność w sztukach nowoczesnych. Dzieło sztuki i jego funkcja w świecie rzeczywistym. Jakie są granice użyteczności sztuki?
Dotychczasowe spotkania:
VI Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna
KO-respondencja. Na styku sztuk
21 – 22 październik 2023
V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna
KO-respondencja. Na styku sztuk
22 – 23 październik 2022
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa
KO-respondencja. Na styku sztuk
26 – 27 październik 2019
III Ogólnopolska Konferencja Naukowa
KO-respondencja. Na styku sztuk
14 – 15 kwietnia 2018
WYKŁAD INAUGURACYJNY
prof. Marek Dyżewski
Komponowane przez malarzy sonaty, fugi i symfonie
SESJA I PLENARNA
KO-respondencja w twórczości kompozytorów XX wieku
- Magdalena Gajl, Zespół Szkół Muzycznych w Białymstoku, Corresponcence des arts w twórczości M. K. Čiurlionisa na przykładzie poematu symfonicznego Morze
- dr hab. Tomasz Baranowski, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, WydziałInstrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, Inspiracje plastyczne w twórczości Ludomira Różyckiego
- dr Iwona Świdnicka, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Inspiracje poetyckie w twórczości Grażyny Bacewicz
- dr hab. Violetta Przech, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Zbigniewa Bargielskiego correspondence des arts
- dr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Motywy mitologiczne w polskiej muzyce fortepianowej XX i XXI wieku
SESJA II PANELOWA
KO-respondencja idei i formy w kulturze
- prof. zw. dr. hab. Marta Szoka, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Uliczne korespondencje sztuk? Artystyczne i społeczne aspekty instalacji dźwiękowych w przestrzeni miejskiej
- Marta Seredyńska, Uniwersytet Warszawski, Choreografia społeczna – w jaki sposób rzeczywistość wpływa na sztukę a sztuka na rzeczywistość
- dr hab. Ewa Kowalska Zając, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Formy i funkcje zapisu gatunków intermedialnych uprawianych przez kompozytorów polskich w II poł. XX wieku
- dr hab. Joanna Subel, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Kreacjonizm Tana Duna jako komplementarna korespondencja sztuk
- dr Aldona Nawrocka, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Od kosmosu muzyki do „Koncertów pod gwiazdami”
- Iwona A. Siedlaczek, Szkoła Muzyczna I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie, Bolesław Schaeffer jako filozof muzyki. Rekonesans
SESJA III PANELOWA
KO-respondencja między dziełem a odbiorcą
- dr n. med. Maria Mielnik, Gdański Uniwersytet Medyczny, Wpływ muzyki i malarstwa na przebieg terapii logopedycznej wybranych pacjentów Kliniki Rehabilitacji Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego W Gdańsku
- dr hab. Anna Mikolon, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku Wydział Wokalno-Aktorski, Wpływ teatru, literatury i malarstwa na kształtowanie osobowości genialnego pianisty – Światosława Richtera
- dr Monika Hippe, Uniwersytet Rzeszowski, Wspólne oddziaływanie muzyki i obrazu: Elementy historii statków komediantów na rzekach Cayahoga, Mohican oraz Missisipi
- dr Maria Piątek, Społeczna Akademia Nauk w Warszawie, Wszystko jest kolażem – rozważania na temat struktury współczesnego komunikatu artystycznego
SESJA IV PLENARNA
KO-respondencja sztuki i nauki
- Monika Kuchta, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, studium doktoranckie, Mathesis, wyobraźnia, przestrzeń. Oniryczność miejskiego pejzażu w kompozycji Algorytm snu wielkiego miasta Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil
- dr Maciej Grześkowiak, dr hab. Monika Kędziora, dr hab. Piotr Niewiedział, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, Na styku nauki i sztuki. Rytmy Euklidesowe
- dr Małgorzata Kubala, mgr Marzena Majcher, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Jak brzmi Chemia Miłości? – Interpretacja i analiza interdyscyplinarnej kompozycji Marzeny Majcher, oscylującej na pograniczu muzyki i chemii
- dr hab. Alicja Gronau – Osińska, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Zawartość fresku w 3 Freskach nadmorskich – autoanaliza
- dr hab. Aleksandra Dziurosz, dr Paula Jaszczyk, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Inspiracje. Korelacje. Dywergencyjność. Czyli jak studenci uczelni artystycznych interpretują sztuki pokrewne
SESJA V PANELOWA
KO-respondencje muzyki i sztuk wizualnych
- Bożena Boba-Dyga, Fundacja Art Forum Kraków, Działania intermedialne na styku sztuk wizualnych, literatury i muzyki
- dr Joanna Cieślik-Klauza, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, Korespondencja sztuk w twórczości filmowej Stanleya Kubricka
- Katarzyna Lidia Babulewicz, Uniwersytet Jagielloński, Studium doktoranckie, Muzyka Sofii Gubajduliny do serialu animowanego Mauguli Romana Dawydowa
- Urszula Sochacka, Uniwersytet Jagielloński, Studium doktoranckie, Poetyka postpamięci w filmie dokumentalnym „Nie wolno się brzydko bawić”
- dr Małgorzata Sławek-Czochra, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Obrazy w filmie czy ruchome obrazy: Twój Vincent reż. Dorota Kobiela, Młyn i Krzyż reż. Lech Majewski, Dziewczyna z perłą reż. Peter Webber
SESJA VI PANELOWA
KO-respondencja muzyki i słowa
- dr Kinga Fink, Uniwersytet Rzeszowski, Muzyczno-literackie oblicze wydarzeń artystycznych w autonomicznym Lwowie
- Mateusz Żabolicki, Uniwersytet Warszawski, „Jakby nożem ktoś ją nóż w serce dźgnął wsadził” – rola przekładu w Stabat Mater Ignacego Zalewskiego
- Karolina Markowska, Towarzystwo im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu, Kosmogonia w twórczości Aleksandra Szeligowskiego. Sztuka jako przepływ znaczeń
- mgr Renata Dobkowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Sztuka (nie)dopowiedzenia. O poezji, muzyce i niewyrażalności w twórczości pieśniowej Juliusza Łuciuka
- dr Kamil Kopania, Uniwersytet Warszawski, Późnośredniowieczne panoramy pasyjne i ich związki z teatrem misteryjnym oraz literaturą pielgrzymkowa
- Karolina Mytkowska, Uniwersytet Jagielloński, Witold Hulewicz o muzyce
II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
Ko-respondencja. Na styku sztuk
Białystok, 3-4 grudnia 2016
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
KO-RESPONDENCJA. Na styku sztuk
Białystok, 13 – 14 listopada 2015
Program konferencji
Sesja plenarna Prowadzenie: dr hab. Tomasz Baranowski
- otwarcie konferencji – prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka / dr hab. Tomasz Baranowski – Projekcja filmu „Moje Podlasie”w reż. Anny Worowskiej, komentarz do filmu Jan Leończuk
- dr hab. Zofia Bernatowicz (UMCS w Lublinie) Pozamuzyczne inspiracje w budowaniu świata dźwięków
- dr Maria Piątek (Społeczna Akademia Nauk w Warszawie ) Internetowe interferencje czyli o przenikaniu przestrzeni realnych i wirtualnych w sztuce
- dr hab. Joanna Subel (Uniwersytet Wrocławski) Kompozycje Tana Duna w perspektywie synkretyzmu sztuk
- prof. nadzw. dr hab. Jacek Szerszenowicz (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi) Bogusława Schaeffera muzyka do widzenia
- dr Kamil Kopania (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego / Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, WydziałSztuki Lalkarskiej w Białymstoku) O wzajemnych relacjach malarstwa i teatru na przykładzie twórczości Wiesława Jurkowskiego
OBRADY W SEKCJACH
- Sekcja I – Ko-respondencja idei i formy w kulturze (sztuka -filozofia –religia)
- Sekcja II – Ko-respondencja muzyki i sztuk wizualnych
- Sekcja III – Ko-respondencja muzyki i poezji
- Sekcja IV – Ko-respondencja wrażliwości, aktywności i techniki
SEKCJA I – Ko-respondencja idei i formy w kulturze (sztuka – filozofia – religia)
- dr hab. Jolanta Skorek-Münch (Uniwersytet Rzeszowski), Pieśńromantyczna jako synteza sztuk w poglądach Roberta Schumanna
- dr Ewa Fedyczkowska (Uniwersytet Rzeszowski), Requiem „romantyczne”–wielowymiarowy aspekt dzieła
- mgr Agnieszka Nowok (Akademia Muzyczna w Katowicach), Rytuał- magia – religia. Phylakterion Pawła Szymańskiego
- dr hab. Bogumiła Tarasiewicz (Uniwersytet Zielonogórski), Danse macabre według Modesta Musorgskiego
- dr Miłosz Bartosz Martyna, Między monodramem a performansem – spektakl Performer jako przykład solo aktorskiego
- dr Iwona Świdnicka (UMFC Warszawa), Malarstwo, poezja i muzyka splecione w opowieśćNEVERMORE Eugeniusza Morawskiego
- Roksolyana Zakopets (Lwów, LNAM im.M.Łysenki), Inspiracje w twórczości polskich kompozytorów we Lwowie w XIX wieku. Karol Kurpiński i Józej Elsner
SEKCJA II – Ko-respondencja muzyki i sztuk wizualnych
- mgr Maja Baczyńska (studia doktoranckie UMFC Warszawa), Miasto umuzycznione –muzyczno-wizualny portret miasta w filmach dokumentalnych wykorzystujących utwory polskich kompozytorów muzyki współczesnej
- 2. dr hab. Anna Leśniewska Zagrodzka (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi), Gramatyka sztuki. Od rzeźby do fonosfery sztuki Joanny Przybyły
- dr Stefan Münch (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Martwa natura z wafelkami, czyli muzyka jako przedmiot hypotypozy
- dr Małgorzata Sławek-Czochra Małgorzata (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Przenikanie sięsztuk w filmie Exit Through the Gift Shop w reż. Banksy’ego
- dr Monika Hippe (Uniwersytet Rzeszowski), Rola muzyki w filmie niemym i animowanym
- dr Aleksandra Reimann-Czajkowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Młyn i krzyż Lecha Majewskiego wobec malarskiego pierwowzoru Petera Bruegla
- dr Joanna Cieślik-Klauza ((UMFC WydziałInstrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku), Cisza w muzyce filmowej
- mgr Maciej Jarczyński (Uniwersytet Gdański), Korespondencja muzyki chóralnej ze sztukami wizualnymi
SEKCJA III – Ko-respondencja muzyki i poezji
- dr Kinga Fink (Uniwersytet Rzeszowski), Poezja Kornela Ujejskiego inspirowana muzykąoraz muzyka inspirowana jego poezją
- mgr Edyta Kilian (Uniwersytet Jagielloński), Cybernetyczna poezja Romana Bromboszcza jako ewolucyjna konsekwencja stechnicyzowania nauki i sztuki
- mgr Katarzyna Mirocha (Uniwersytet Jagielloński), Retoryka wyliczania –obecna zarówno w minionych epokach jak i współcześnie w interdyscyplinarnych działach sztuki
- mgr Karolina Mytkowska (Uniwersytet Jagielloński), W kręgu muzycznych inklinacji Witolda Hulewicza
- dr Joanna Apanowicz, (Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi), Książka artysty jako naturalne pole wypowiedzi interdyscyplinarnej
- dr Ewa Bielińska-Galas (Biblioteka Narodowa w Warszawie), Wiersz figuralny w graduale z Gaillac (F-Pn ms. lat. 776): wokół modelu tekstów śpiewów liturgicznych w wiekach średnich
SEKCJA IV – Ko-respondencja wrażliwości, aktywności i techniki
- dr Maria Aleksandrowicz (Akademia Pomorska w Słupsku),Taniec w psychologii a psychologia w tańcu
- prof. Alicja Gronau-Osińska, dr Paula Jaszczyk (UMFC Warszawa, ASP Warszawa), Ruch – bezruch. Inspiracje obrazem i dźwiękiem w poszukiwaniu syntezy
- dr hab. Aleksandra Dziurosz (UMFC Warszawa), dr Nawrocka Aldona (UMFC Warszawa), Współpraca choreografa i kompozytora dawniej i dziś
- mgr Katarzyna Skiba (Uniwersytet Jagielloński), Odtwarzanie tożsamości narodowej w sztuce klasycznego tańca kathak
- mgr Mariola Kokowska (Uniwersytet SWPS Warszawa; UMCS Lublin), Doświadczenie muzyczne w regulacji nastroju
Sesja plenarna – Dzień II
- 9.00 – 9.30 mgr Robert Jędrzejewski (Studia doktoranckie UMFC ), Nowy sens muzyki: improwizacja jako kompozycja w czasie rzeczywistym
- 9.30 – 10.00 dr Tamara Sass (WydziałSztuk Pięknych i Projektowych Wyższej Szkoły Informatyki i Umiejętności w Łodzi), Konsekwencje twórczej wolności w sztuce wysokiej i popularnej na podstawie twórczości Kandyńskiego, Duchampa i Warhola oraz egalitarnej Kultury Konwergencji
- 10.00 – 10.30 dr hab. Tomasz Baranowski (UMFC WydziałInstrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, Uniwersytet Warszawski), Księżycowy Pierrot w tańcu ofiarnym? Muzyka doby modernizmu w kontekście kultury
- 10.30 – 11.00 dr Maria Twarowska (UMFC WydziałInstrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku), Wychowanie przez sztukę. Tradycje – współczesność
- 11.00 – 11.30 prof. Krzysztof Olszewski (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie), Intermedialnie –między dyscyplinami. Realizacje studentów Pracowni Komunikacji Intermedialnej
- 11.30 –12.00 mgr Sylwia Żółkiewska ( Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” w Warszawie), Aplikacje mobilne w edukacji i kulturze – prezentacja
- 12.00 – 12.30 Podsumowanie prac warsztatowych i zamknięcie konferencji
Imprezy towarzyszące konferencji
- Przedstawienie operowe Carmen G. Bizeta – Opera i Filharmonia Podlaska. Europejskie Centrum Sztuki, ul. Odeska 1, 13.11.2015. godz. 19.00
- Źrenice okien – wystawa malarstwa Justyny Wysockiej – foyer UMFC ul. Kawaleryjska 5, budynek B II piętro,
- Malowane Podlasie – wystawa fotografii Anny Worowskiej – foyer UMFC ul. Kawaleryjska 5, budynek B I piętro
Patronaty medialne: TVP Białystok i Polskie Radio Białystok
Zadanie dofinansowane ze środków zbudżetu Miasta Białegostoku